Achtergrond: wat is de Omnibus Regulation?
Het Omnibus-pakket beoogt drie complexe regelgevingen te harmoniseren: de CSRD voor duurzaamheidsrapportage, de CSDDD voor due diligence-verplichtingen en de EU-taxonomie voor classificatie van duurzame activiteiten. Het oorspronkelijke voorstel van februari 2025 bevatte ingrijpende wijzigingen. De drempel voor CSRD-rapportage zou worden verhoogd van 250 naar 1.000 werknemers. Ongeveer 80 procent van de nu rapportageplichtige bedrijven zou buiten de verplichtingen komen te vallen. De verplichting tot reasonable assurance zou worden geschrapt en de rapportagestandaarden zouden zich meer op kwantitatieve data gaan richten.
Het pakket werd echter opgesplitst. Een “stop-the-clock” directive regelde het uitstel van deadlines en werd via een versnelde procedure goedgekeurd. De inhoudelijke wijzigingen volgen het gewone wetgevingsproces, dat aanzienlijk meer tijd vergt.
Definitief goedgekeurd: alleen het uitstel
De Europese Raad keurde op 14 april 2025 de stop-the-clock directive goed. Deze richtlijn moet voor 31 december 2025 in nationale wetgeving worden omgezet. Deze omzetting werd op 16 september 2025 goedgekeurd door het federaal Parlement.
Voor de CSRD betekent dit dat Wave 2-bedrijven, de grote ondernemingen die nog niet rapporteerden, pas in 2028 moeten beginnen met rapporteren over boekjaar 2027 in plaats van in 2026. Wave 3-bedrijven, de beursgenoteerde kmo's, krijgen uitstel tot 2029 voor rapportage over boekjaar 2028. Wave 1-bedrijven die al rapporteren en Wave 4 niet-EU-bedrijven behouden hun huidige deadlines.
De CSDDD krijgt een jaar extra voor omzetting in nationale wetgeving, tot 26 juli 2027. De toepassing voor de grootste bedrijven wordt uitgesteld tot 26 juli 2028.
Daarnaast nam de Commissie in juli 2025 een “quick-fix” aan waardoor Wave 1-bedrijven bepaalde vrijstellingen kunnen blijven toepassen voor boekjaren 2025 en 2026.
Onderhandelingen over inhoudelijke wijzigingen
De substantiële aanpassingen uit het Omnibus-voorstel doorlopen nog het wetgevingsproces. De drie EU-instellingen hebben verschillende standpunten ingenomen.
De Europese Commissie stelde in februari 2025 voor om de CSRD alleen van toepassing te laten zijn op bedrijven met meer dan 1.000 werknemers én een omzet boven 50 miljoen euro of een balanstotaal boven 25 miljoen euro. Dit zou ongeveer 80 procent van de huidige rapportageplichtige bedrijven uit de verplichtingen halen.
De Europese Raad ging in juni 2025 nog verder. Hun onderhandelingspositie verhoogt de financiële drempel naar 450 miljoen euro omzet, waardoor nog minder bedrijven rapportageplichtig blijven. Voor de CSDDD stelt de Raad een drempel van 5.000 werknemers en 1,5 miljard euro omzet voor. Beursgenoteerde kmo's zouden volledig uit de CSRD-scope verdwijnen.
Het Europees Parlement heeft nog geen definitief standpunt bepaald. Dit wordt in de komende weken verwacht, mogelijk in oktober 2025. De onderhandelingen binnen het Parlement verlopen moeizaam door sterk uiteenlopende visies tussen politieke fracties.
Parallel aan het wetgevingsproces werkt EFRAG aan vereenvoudigde rapportagestandaarden. De deadline voor hun advies is 31 oktober 2025. Deze herziening moet het aantal verplichte datapunten substantieel verminderen en de focus verschuiven naar kwantitatieve informatie.
Gevolgen voor bedrijven
Tot er een definitief akkoord is over de inhoudelijke wijzigingen, blijven de huidige regels van kracht. Bedrijven die voldoen aan 2 van de 3 volgende criteria: 250 werknemers, 50 miljoen euro omzet, en/of 25 miljoen euro balanstotaal, moeten zich voorbereiden op rapportage volgens de bestaande vereisten, zij het met de uitgestelde deadlines.
De onzekerheid over de definitieve vorm van de regelgeving plaatst bedrijven voor een dilemma. Stoppen met voorbereidingen kan riskant zijn als de vereenvoudigingen minder vergaand blijken dan gehoopt. Doorgaan met implementatie kost mogelijk onnodig tijd en geld als straks blijkt dat het bedrijf buiten de nieuwe scope valt.
De meeste adviseurs raden aan om door te gaan met basisvoorbereidingen. Investeren in goede dataverzameling en rapportageprocessen heeft vaak ook andere voordelen. Bovendien kunnen bedrijven overwegen om vrijwillig te rapporteren via frameworks als VSME-rapportage, EcoVadis, SBTi of de CO2-Prestatieladder, die vaak nauwer aansluiten bij marktvragen.

Verwachte tijdlijn
Het Europees Parlement zal naar verwachting in de komende weken zijn onderhandelingspositie bepalen. Daarna starten de triloog-onderhandelingen tussen Commissie, Raad en Parlement. Deze onderhandelingen kunnen maanden duren. Een definitief akkoord wordt niet voor eind 2025 verwacht, mogelijk pas in 2026.
Als er een akkoord komt, moet dit vervolgens worden omgezet in nationale wetgeving. Dat proces neemt doorgaans nog eens zes tot twaalf maanden in beslag. De nieuwe regels zouden dus op zijn vroegst medio 2026 van kracht kunnen worden, maar waarschijnlijker is 2027.
Stand van zaken september 2025
We bevinden ons nu in een opmerkelijke situatie. Het uitstel dat bedrijven tijd moest geven om zich aan te passen aan eenvoudigere regels is al van kracht, maar die eenvoudigere regels zijn er nog niet. Bedrijven hebben dus extra tijd gekregen om te voldoen aan vereisten die mogelijk drastisch veranderen of zelfs niet meer op hen van toepassing zijn.
Deze situatie weerspiegelt de complexiteit van het Europese wetgevingsproces en de uiteenlopende visies op de balans tussen duurzaamheidsambities en administratieve lasten. Terwijl sommigen pleiten voor verdergaande vereenvoudiging om de concurrentiepositie van Europese bedrijven te versterken, waarschuwen anderen dat te veel versoepeling de klimaatdoelen ondermijnt.
Voor bedrijven betekent dit navigeren in onzekerheid. De komende maanden worden cruciaal. Als het Parlement in oktober een standpunt inneemt dat sterk afwijkt van de Raad, kunnen de onderhandelingen nog lang duren. Als er meer consensus is, kan er relatief snel een akkoord komen.
Tot die tijd blijft het advies: bereid je voor op het huidige regime, maar houd de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Investeer vooral in maatregelen die sowieso waardevol zijn, ongeacht de exacte vorm van de wetgeving. Want één ding staat vast: duurzaamheidsrapportage blijft op de agenda, in welke vorm dan ook.
Dit artikel wordt bijgewerkt bij nieuwe ontwikkelingen. Laatste update: 5 oktober 2025.
Wetgeving in beweging. Jouw strategie ook?
Ontdek welke stappen voor jouw bedrijf zinvol zijn.