Wat doe je als je klanten steeds vaker vragen naar duurzame en transparante productinformatie? Dan zorg je dat je daarop voorbereid bent. Spirotech, specialist in HVAC-oplossingen, besloot proactief werk te maken van duurzaamheid en liet gevalideerde Environmental Product Declarations (EPD’s) opstellen. Daarmee voldoet het bedrijf aan de strengste internationale richtlijnen – essentieel voor onder andere aanbestedingen in Scandinavië.
We mochten Spirotech begeleiden in dit traject. Hun motivatie om duurzaamheid niet als verplichting, maar als kans te zien, maakte het een mooie samenwerking. Met de EPD’s maken ze de milieu-impact van hun producten inzichtelijk én helpen ze klanten om te voldoen aan hun eigen duurzaamheidsdoelen.
CCO Paul de Bruin, bij Spirotech verantwoordelijk voor commerciële strategie en marktontwikkeling, stond mee aan de wieg van deze transitie. “In eerste instantie was dit iets wat we moesten doen om aan de marktvraag te voldoen,” zegt hij. “Maar gaandeweg zagen we dat dit veel meer is dan een paar vinkjes zetten. We bereiden er onze organisatie mee voor op de toekomst.”
Duurzaamheid in het DNA, maar markteisen versnellen de transitie
Voor Spirotech is duurzaamheid geen nieuwe bekommernis. Het bedrijf ontwikkelt al jaren oplossingen die installaties energie-efficiënter en onderhoudsvriendelijker maken. Toch werd de druk om actief met rapportage en certificering aan de slag te gaan steeds groter.
“Als familiebedrijf denken we in generaties,” zegt de Bruin. “Duurzaamheid is voor ons niet alleen een financiële of operationele afweging, maar ook iets wat we willen nalaten. Die overtuiging leeft sterk binnen onze organisatie.”
Tegelijk werd het onmogelijk om de marktdruk te negeren. Grote afnemers en distributeurs verwachten niet alleen kwaliteitsgaranties, maar ook transparantie over milieu-impact.
“Corporate klanten leggen steeds strengere duurzaamheidscriteria op, en dat werkt door tot in de hele keten.”
Paul de Bruin, CCO bij Spirotech
“Veel van onze klanten zijn corporate organisaties,” legt de Bruin uit. “Zij voelen de druk om te rapporteren over hun impact en leggen die eisen doorheen de hele keten. Ook kwaliteitscontrole is daarbij cruciaal: veel bedrijven hebben hun processen tot in de puntjes geoptimaliseerd en verwachten dat ook van hun leveranciers.”
Dat een gevalideerd EPD de norm werd in enkele Scandinavische landen, was dus geen toeval. Spirotech moest de stap zetten, maar koos ervoor om die meteen strategisch aan te pakken.

Van EPD naar bredere duurzaamheidsstrategie
Om dat proces efficiënt en correct te laten verlopen, schakelde Spirotech Mantis in als externe coördinatiepartner. “Op eigen houtje hadden we dit niet zo snel en efficiënt kunnen doen,” zegt de Bruin. “Het team van Mantis heeft ons geholpen om de juiste data boven te spitten, maar vooral om er structuur en richting aan te geven. Alles binnen het geplande timeframe.”
“Data verzamelen en verwerken is een taaie klus, maar Mantis maakte het zo makkelijk mogelijk.”
Paul de Bruin, CCO bij Spirotech
Het proces van dataverzameling en rapportage bleek complexer dan verwacht. “Het is soms een taaie klus, zowel voor ons als onze medewerkers,” geeft de Bruin toe. “Maar Mantis heeft het ons wel zo makkelijk mogelijk gemaakt. Ze verwerkten veel van de data zelf, zodat wij ons konden focussen op de kern.”
Dat de samenwerking goed verliep, had volgens de Bruin veel te maken met de aanpak. “Wij kozen voor Mantis door de toegankelijkheid van het team en hun kennisniveau,” zegt hij. “Ze denken altijd pragmatisch mee, stellen de juiste vragen en komen met concrete oplossingen.”
“Ook de no-nonsense mentaliteit was voor ons een doorslaggevende factor. De experts beheersen niet alleen de theorie, maar begrijpen ook echt hoe je dit in de praktijk brengt. Ze combineren academische kennis met een hands-on aanpak, en dat was precies wat ons bedrijf nodig had.”
Lees de case:
Hoe Spirotech zijn concurrentiekracht versterkt met gevalideerde EPD’s
De impact van het EPD-traject
De directe impact van het EPD-traject is duidelijk. “Sommige klanten beschouwen een EPD als een absolute voorwaarde,” zegt de Bruin. “Zonder dit certificaat worden onze producten niet eens overwogen voor aanbestedingen. We hadden een concrete marktvraag en die is nu ingevuld.”
De certificaten zijn meteen in gebruik genomen. “De vraag van klanten was hoog, dus de EPD werd onmiddellijk opgenomen in technische fiches en aanbestedingsdossiers,” legt de Bruin uit. “We hebben ze ook gericht gedeeld met klanten en distributeurs die dit als selectiecriterium hanteren. Daar waren ze uiteraard heel blij mee.”
Maar de grootste return ligt misschien nog in de bredere strategische impact. “We hebben er ook de basis mee gelegd voor een bredere duurzaamheidsstrategie,” zegt de Bruin.
“We hebben niet alleen een probleem opgelost, maar ook een fundament gelegd voor de toekomst”
Paul de Bruin, CCO bij Spirotech
De weg naar zo’n strategie niet altijd evident. “Ook bij ons wordt in de directiekamer soms gediscussieerd over de vraag: is het allemaal wel de moeite waard?” geeft de Bruin toe. “Duurzaamheidsinitiatieven vragen tijd, middelen en inspanningen, bovenop alle dagelijkse beslommeringen. Toch proberen we om duurzaamheid breder te bekijken dan enkel een financiële afweging of een compliance-risico. Natuurlijk is nog veel zoekwerk: hoe geef je dit concreet vorm? Dat zijn we nu volop aan het ontdekken.”

Volgende stappen
De eerste certificering is nu binnen, maar Spirotech kijkt verder. “Na dit eerste geslaagde EPD-traject zijn nu de andere productgroepen aan de beurt,” zegt de Bruin. “Nieuwe EPD’s voor prioritaire producten zijn in ontwikkeling. Tegelijk werken we aan het verankeren van deze processen binnen de organisatie.”
Ook breidt het bedrijf zijn duurzaamheidsrapportage verder uit. “Wij ontwikkelen nu onze eerste draft CSRD-rapportering, wat een blauwdruk en een roadmap moet worden om verbeteracties te plannen,” zegt de Bruin.
Zijn oordeel over de samenwerking?
“Of ik Mantis zou aanbevelen aan anderen? Natuurlijk, met bijna een tien op tien,” zegt hij. “Waarom? Omdat de experts toegankelijk zijn, weten waarover ze praten en echt meedenken in functie van onze organisatie, niet enkel in functie van de theorie.”
Doe duurzaamheid werken voor je bedrijf
Wil je weten hoe je duurzaamheid omzet in een strategisch voordeel? Mantis Consulting helpt ook jouw bedrijf bij het behalen van certificeringen en het opzetten van een praktisch en schaalbaar duurzaamheidsbeleid.